2025年6月20日金曜日

6月22日平安教会礼拝説教(小笠原純牧師)「良き人として生きたい人の群れが流れとなって」

「良き人として生きたい人の群れが流れとなって」

聖書箇所 マタイ3:1-6。287/460。

日時場所 2025年6月22日平安教会朝礼拝式

       

文化人類学者の松村圭一郎の『うしろめたさの人類学』という本を読んでいると、自分があたりまえのように考えていたことが、世界のどこででもあたりまえではないということを、いまさらながら気づかされました。

松村圭一郎さんがエチオピアで暮らしていた時のことについて書いてありました。2016年のエチオピアは政府への抗議活動を抑えるために非常事態宣言が出されていました。デモが禁止され、携帯電話からのネット接続もできなくされました。エチオピアは国家が支配する力が強い国であるわけですが、しかし日本のように整った戸籍や住民票はありません。日本では子どもが生まれると名前を決めて国に届けるということをするわけですが、エチオピアにはそうした仕組みがないわけです。親はすぐに子どもに名前を付ける必要もない。家族が生まれた子どものことを、それぞれ好き勝手な名前で呼ぶこともあるそうです。

【たとえば、おじいちゃんは、肌の色が黒くて南部の民族のようなので「ドウカモ」と呼び、お母さんは、そんな名前はいやだからと「アジャイボ」と呼び、父親はまた別の名前で、といったように、複数の名前が同時に使われ続けることも、めずらしくない。さらに地域によっては、成人ないし結婚した男女に、生まれたときの「幼名」(ようめい)とは別の名前がつけられる。人によって呼び方が違うこともあるし、自分で好きな名前を名乗ることもある。この成人名が「尊称」となるが、親族や友だちなどのあいだでは幼名も使われる。「名前は、その人のアイデンティティとはイコールではない。】(P.104)ということです。

まあ日本でも戦国時代の大名の名前は、豊臣秀吉のように名前が変わっていくわけです。また名字がなかったり、名字を名乗ることができなかったひとたちがいたりしたわけです。その時代や地域によって名前のもつ意味も変わってきます。名前がとても重要な意味をもつ場合もあるでしょうし、またそうでもないということもあるのでしょう。日本の今の時代の常識が、エチオピアでの常識ということでもないわけです。

今日の聖書の箇所は、「洗礼者ヨハネ、教えを宣べる」という表題のついた聖書の箇所の一部です。マタイによる福音書3章1−4節にはこうあります。【そのころ、洗礼者ヨハネが現れて、ユダヤの荒れ野で宣べ伝え、「悔い改めよ。天の国は近づいた」と言った。これは預言者イザヤによってこう言われている人である。「荒れ野で叫ぶ者の声がする。『主の道を整え、/その道筋をまっすぐにせよ。』」ヨハネは、らくだの毛衣を着、腰に革の帯を締め、いなごと野蜜を食べ物としていた。】。

洗礼者ヨハネはイエスさまが来られる前に、人々に悔い改めを迫った預言者です。洗礼者ヨハネはユダヤの荒れ野で人々に宣べ伝えていました。「悔い改めよ。天の国は近づいた」。マタイによる福音書は洗礼者ヨハネのことを、イザヤ書40章3節の言葉で説明をしています。イザヤ書40章3節にはこうあります。旧約聖書の1123頁です。【呼びかける声がある。主のために、荒れ野に道を備え/わたしたちの神のために、荒れ地に広い道を通せ。】。

イザヤ書40章3節の言葉は、バビロン捕囚によってバビロンにユダヤからつれていかれていた民が、ペルシャ帝国がバビロニア帝国を滅ぼしたことによって、バビロン捕囚が終わり、ユダヤに帰っていくということが背景にある言葉です。神さまの御心に従うことなく生きていた民が、神さまのからの罰として滅ぼされて、バビロンに捕囚の民として連れていかれる。そして悔い改めのときを過し、また神さまの導きによってバビロンからユダヤへと帰っていきます。【呼びかける声がある。主のために、荒れ野に道を備え/わたしたちの神のために、荒れ地に広い道を通せ。】というのは、ユダヤへと帰っていく道であり、神さまへと帰っていく悔い改めの道であるわけです。

洗礼者ヨハネは人々に悔い改めを迫っていました。「悔い改めよ。天の国は近づいた」。『主の道を整え、/その道筋をまっすぐにせよ。』。洗礼者ヨハネはすこし怖い感じのする預言者です。その服装や食べ物も、少し変わっています。らくだの毛衣を着、腰に革の帯を締め、いなごと野蜜を食べていました。「世の中とは一線を画している」というスタイルをしていたわけです。

マタイによる福音書3章5−6節にはこうあります。【そこで、エルサレムとユダヤ全土から、また、ヨルダン川沿いの地方一帯から、人々がヨハネのもとに来て、罪を告白し、ヨルダン川で彼から洗礼を受けた。】。

洗礼者ヨハネの「悔い改めよ。天の国は近づいた」という呼びかけに応えて、エルサレムとユダヤ全土、ヨルダン川沿いの地方一帯から、人々が集まります。都会の人も田舎の人も、洗礼者ヨハネの呼びかけに応えて、ヨハネのもとにきて、罪を告白して、ヨルダン川で洗礼者ヨハネから洗礼を受けました。

マタイによる福音書3章7節以下には、ファリサイ派の人々やサドカイ派の人々も洗礼者ヨハネのところにやってきたことが記されてあります。ファリサイ派の人々やサドカイ派の人々ですから、ユダヤの指導者の人たちも洗礼者ヨハネのところにきて、罪を告白し、そして洗礼を受けたということです。マタイによる福音書3章7節以下には、洗礼者ヨハネの激しい言葉が記されてあります。「やっぱり洗礼者ヨハネ、怖いなあ」と思います。でもこんな怖い人のところに、たくさんの人々が罪を告白するためにやってきたわけです。

今日の聖書の箇所は、イエスさまのご降誕をお祝いするクリスマスを待ち望む、アドヴェントのときなどによく読まれる聖書の箇所です。ですから私たちはまあよく知っている聖書の箇所であるわけです。アドヴェントのときに読まれますから、洗礼者ヨハネがイエスさまが来られる道ぞなえをするということに注意がいきます。そして洗礼者ヨハネは怖いけど、イエスさまの前には謙虚な人だというふうに思います。洗礼者ヨハネが「わたしの後から来る方は、わたしよりも優れておられる。わたしは、その履物をお脱がせする値打ちもない」と言うからです。

しかしいまはアドヴェントではないですし、今日の聖書の箇所はマタイによる福音書3章1−6節という短い聖書の箇所なので、印象が違うということもありますが、今日はわたしは洗礼者ヨハネよりも、洗礼者ヨハネのところにやってくる人々のほうにこころが向きました。洗礼者ヨハネが「悔い改めよ。天の国は近づいた」と言って、悔い改めを人々に呼びかけます。そしてその洗礼者ヨハネの呼びかけに応えて、多くの人々が洗礼者ヨハネのところに集まってくるのです。「こんな怖い人のところにいくのはいやだ」というふうに思うのではなく、神さまに向き合い、「わたしは悔い改めなければならない」と思い、怖い洗礼者ヨハネのところにやってくるのです。

神さまを求めていきたい。神さまに従って歩みたい。そのように素直に思う人々がいたのです。悔い改めの洗礼を受けるために、洗礼者ヨハネのところにやってくるわけですから、はじめからそのように思っていたというわけではないのです。神さまの御心に反して、自分の好きなように生きていたのです。「少々悪いことをしてもいいじゃないか。みんなやっていることだし、おれだけが悪いわけじゃない」。そうした思いをもって生きていたのです。しかし思い直して、やはり神さまを求めて生きていきたい。神さまに従って歩みたい。そのように思い直して、洗礼者ヨハネのところにやってきて、洗礼を受けて、自分の生き方を変えていった人々がいたのです。

私たちの世界はとても暗い世界になってきているような気がして、不安になることがあります。イスラエルがイランを攻撃し、イスラエルとイランの戦争も本格化してきます。ウクライナとロシア、イスラエルとパレスチナのハマスとの戦争など、私たちの世界は地域戦争が当り前のような世界になってしまい、とても不安な気持ちで一杯になります。力で支配するということが常識であって、神さまの愛により頼むというようなことは、夢物語なのだという雰囲気のなか、クリスチャンとしてとても無力な気持ちになるときがあります。

「これが常識なのだ」と言われると、「そうなのかも知れない」というような気持ちにもなりますが、しかし一方でわたしはそうでなないのではないかとも思います。人間には悔い改めるという力があるわけです。神さまの前にふさわしくないことは正されていくと、わたしは信じています。

洗礼者ヨハネの時代、悔い改めて、神さまを求めて生きようと思った人々がいたのです。私たちの時代もまた、神さまを求めて生きようと思う人々の群れが起こされてくるのではないかと思います。洗礼者ヨハネの「悔い改めよ。天の国は近づいた」との呼びかけに応えて、「エルサレムとユダヤ全土から、また、ヨルダン川沿いの地方一帯から、人々がヨハネのもとに来て、罪を告白し、ヨルダン川で彼から洗礼を受けた」のです。良き人として生きたい人の群れが流れとなっていったのです。

私たちの世界には、私たちと同じように、争いではなく、愛にみちたわかちあいの世界に生きていきたいと思っている人たちがたくさんいます。「平和な世界になりますように」と、毎日祈っている人たちがたくさんいます。私たちもそうした人たちと同じように祈り続けていきたいと思います。そしてイエスさまが教えてくださった小さな愛の業に励みたいと思います。

良き人として生きたい人の群れが流れとなって、私たちの世界が神さまの愛に満ちた世界となるようにとお祈りしたいと思います。お祈りいたします。




(2025年6月22日平安教会朝礼拝式)




"A stream of people who want to live as good people"


Bible passage: Matthew 3:1-6. 287/460.


Time and place: Heian Church Morning Service, June 22, 2025


While reading the book "Anthropology of Guilt" by cultural anthropologist Keiichiro Matsumura, I realized that what I had taken for granted is not so obvious anywhere in the world.


Keiichiro Matsumura wrote about his time living in Ethiopia. In 2016, a state of emergency was declared in Ethiopia to suppress protests against the government. Demonstrations were banned and internet access from mobile phones was also blocked. Ethiopia is a country where the state has strong control, but it does not have a well-organized family registry or resident registration like Japan. In Japan, when a child is born, a name is decided and registered with the country, but in Ethiopia there is no such system. Parents do not have to give their child a name right away. It seems that families sometimes call their children by whatever names they like.


For example, it is not uncommon for a family to continue using multiple names at the same time, such as calling a grandfather "Dokamo" because he has dark skin and seems to be from the southern tribe, calling a mother "Ajaibo" because they don't like that name, and giving a father a different name. Furthermore, in some areas, men and women who reach adulthood or get married are given names other than the "childhood names" (yomei) they had at birth. People may call each other differently, or may choose a name of their own choosing. This adult name becomes the "honorific title," but childhood names are also used among relatives and friends. "A name is not equal to a person's identity." (p. 104) Well, even in Japan, the names of feudal lords in the Sengoku period changed, like Toyotomi Hideyoshi. There were also people who did not have surnames, or who could not use surnames. The meaning of a name also changes depending on the era and region. There may be cases where a name has a very important meaning, and there may be cases where it does not. What is common sense in Japan today is not the same as what is common sense in Ethiopia. Today's Bible passage is part of a passage entitled "John the Baptist Preaches." Matthew 3:1-4 says: "In those days John the Baptist appeared, preaching in the wilderness of Judea, saying, 'Repent, for the kingdom of heaven is at hand.' This is the man spoken of by the prophet Isaiah: "A voice of one crying in the wilderness: 'Prepare the way of the Lord, make his paths straight.'" John was clothed in camel's hair, with a leather belt around his waist, and his food was locusts and wild honey.] John the Baptist was a prophet who urged people to repent before Jesus came. John the Baptist preached to people in the wilderness of Judea. "Repent, for the kingdom of heaven is at hand." The Gospel of Matthew describes John the Baptist in the words of Isaiah 40:3. Isaiah 40:3 says the following. This is page 1123 of the Old Testament. [A voice is crying: Prepare a way in the wilderness for the Lord, Make a broad road in the desert for our God.] The words of Isaiah 40:3 are based on the fact that the people who had been taken from Judea to Babylon in the Babylonian Captivity were returning to Judea when the Persian Empire destroyed the Babylonian Empire. The people who lived without following God's will were destroyed as a punishment from God and taken to Babylon as a captive people. They then spent a time of repentance and returned to Judea from Babylon by God's guidance. "A voice calls: Prepare a way in the wilderness for the Lord; Make a broad road in the wilderness for our God." This is the way back to Judea and the way of repentance back to God. John the Baptist urged people to repent. "Repent, for the kingdom of heaven is near." "Prepare the way of the Lord, make his paths straight." John the Baptist was a prophet who seemed a little scary. His clothes and food were also a little unusual. He wore camel hair, a leather belt around his waist, and ate locusts and wild honey. His style was "different from the rest of the world."

Matthew 3:5-6 says, "Then people from Jerusalem and all of Judea and from all the region along the Jordan River came to John, confessing their sins and being baptized by him in the Jordan River."

In response to John the Baptist's call to "Repent, for the kingdom of heaven is at hand," people from Jerusalem, all of Judea, and all the region along the Jordan River gathered together. People from both the city and the countryside responded to John the Baptist's call, came to John, confessed their sins, and were baptized by him in the Jordan River.

In Matthew 3:7 and onwards, it is written that the Pharisees and Sadducees also came to John the Baptist. The Pharisees and Sadducees were Jewish leaders, so they came to John the Baptist, confessed their sins, and were baptized. In Matthew 3:7 and onwards, we can see John the Baptist's harsh words. I think, "John the Baptist is scary after all." But so many people came to such a scary man to confess their sins. Today's passage of the Bible is often read during Advent, when we look forward to Christmas, the celebration of Jesus' birth. So it is a passage of the Bible that we are quite familiar with. Because it is read during Advent, attention is drawn to the fact that John the Baptist prepares the way for Jesus to come. And I think that John the Baptist is scary, but he is a humble man before Jesus. Because John the Baptist said, "He who comes after me is greater than I, whose shoes I am not worthy to carry."


However, since it is not Advent now, and today's Bible passage is a short passage from Matthew 3:1-6, the impression may be different, but today, my heart was more focused on the people who came to John the Baptist than on John the Baptist. John the Baptist calls people to repentance, saying, "Repent, for the kingdom of heaven is at hand." In response to John the Baptist's call, many people gather around John the Baptist. They do not think, "I don't want to go to such a scary person," but rather turn to God, think, "I must repent," and come to the scary John the Baptist.


I want to seek God. I want to walk in obedience to God. There were people who honestly thought like that. They came to John the Baptist to be baptized in repentance, so it's not like they thought that way from the beginning. They lived their lives as they pleased, going against God's will. "It's okay to do a little bad stuff. Everyone does it, so it's not just me who is at fault." They lived with that thought. But they changed their minds and decided they wanted to live their lives seeking God. They wanted to walk in obedience to God. Some people changed their minds and came to John the Baptist, got baptized, and changed their way of life.

I sometimes feel anxious that our world is becoming a very dark place. Israel attacked Iran, and the war between Israel and Iran is also in full swing. With the wars between Ukraine and Russia, and Israel and Hamas in Palestine, our world has become a place where regional wars are commonplace, and I am filled with a sense of anxiety. In an atmosphere where ruling by force is common sense and relying on God's love is a pipe dream, there are times when I feel very powerless as a Christian.

When I hear people say, "This is common sense," I feel like, "Maybe it is," but at the same time, I think it might not be so. Humans have the power to repent. I believe that things that are not worthy of God will be corrected.

In the time of John the Baptist, there were people who repented and wanted to live in search of God. I think that in our time, too, a group of people who want to live in search of God will be raised up. In response to John the Baptist's call to "Repent, for the kingdom of heaven is at hand," "people came to John from Jerusalem and all Judea, and from the whole region along the Jordan River, confessing their sins and being baptized by him in the Jordan River." A stream of people who want to live as good people has formed.

In our world, like us, there are many people who want to live in a world filled with love and sharing, not conflict. There are many people who pray every day for a peaceful world. We would like to continue praying just like those people, and work hard at the small acts of love that Jesus taught us.

We would like to pray that a stream of people who want to live as good people will form and that our world will become a world filled with God's love. This is my prayer.


(Heian Church Morning Worship Service, June 22, 2025)


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